CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

20081017

το πε το πε ο παπαγαλος

Το σχολείο της χαμένης νιότης...Kαλημέρα Σχολείο - Καλημέρα Θλίψη

Γράφει ο Αλέξανδρος Πιστοφίδης

Άνοιξαν τα σχολεία. Για κάποιους ένα ευχάριστο και μοναδικό γεγονός, για τους περισσότερους θλιβερό.

Σε μια μακρινή χώρα, στη Φινλανδία, που εδώ και μια δεκαετία οι μαθητές της βγαίνουν πρώτοι σε όλες τις διεθνείς αξιολογήσεις του ΟΟΣΑ(οι δικοί μας τελευταίοι), γιορτάζουν τις μέρες αυτές. Γιορτάζουν, γιατί μετά από δύο μήνες διακοπών βρέθηκαν ξανά με τους συμμαθητές και δασκάλους φίλους τους, στη μικρή κοινότητα του σχολείου τους. Στη Φινλανδία, στα πολυθέσια και ολοήμερα σχολεία θα βρεις παιδιά από 8 μηνών μέχρι 16 ετών. Όταν εργάζονται και οι δύο γονείς μπορούν να αφήσουν το 8 μηνών και άνω παιδί τους στο σχολείο μαζί με τα μεγαλύτερα αδερφάκια του. Στη μικρή κοινότητα του σχολείου θα βρεις παιδιά με ειδικές ανάγκες, αφού, σκοπίμως, δεν υπάρχουν ειδικά ιδρυματικά-σχολεία. Θα βρεις βρέφη, να μαθαίνουν από μικρά να συνυπάρχουν με μεγάλους και αναπήρους, όπως στην κοινωνία των μεγάλων, καλλιεργώντας το αίσθημα της ευθύνης και της αλληλεγγύης των μεγάλων παιδιών προς τα μικρότερα και προς τα διαφορετικά.

Στη Φινλανδία γιορτάζουν, γιατί θα βρεθούν πάλι σε σχολεία με σύγχρονα εργαστήρια και αμφιθέατρα, με κλειστά γυμναστήρια και πισίνες, με ειδικές αίθουσες χαλάρωσης και σάουνας, με εστιατόρια με το δωρεάν φαγητό και το σημαντικότερο, γιατί θα μάθουν και θα δημιουργήσουν γνώση με τους δασκάλους φίλους τους, παίζοντας, συζητώντας και μελετώντας διάφορα βιβλία και όχι ένα υποχρεωτικό σε κάθε μάθημα, όπως στην Ελλάδα. (Οι δάσκαλοί μας, ακόμη και να θέλουν να πάρουν πρωτοβουλίες δημιουργικής μάθησης δεν μπορούν. Είναι υποχρεωμένοι να δουλέψουν με συγκεκριμένα βιβλία με έναν στόχο: «να βγει όπως-όπως η ύλη», αποστηθισμένη βεβαίως).

Τα παιδιά στη Φινλανδία, στις πρώτες έξι τάξεις, κάνουν συχνά τεστ, όχι όμως για να βαθμολογηθούν (να τιμωρηθούν όπως τα ελληνόπουλα)αλλά για να διαπιστωθούν οι αδυναμίες τους ώστε να τους παρασχεθεί εξατομικευμένη ενισχυτική διδασκαλία. Η φιλοσοφία τους είναι, «η βαθμολογία αποθαρρύνει και ωθεί ακόμη περισσότερο στην άρνηση μάθησης τον κακό μαθητή, ενώ επιβραβεύει τον καλό μαθητή, που έτσι κι αλλιώς δεν χρειάζεται την επιβράβευση». Τα παιδιά στη Φινλανδία μπορούν ήδη από τις πρώτες τάξεις, να επιλέξουν ακόμη και το ημερήσιο πρόγραμμά τους. Ένα παιδί της δευτέρας δημοτικού, μπορεί μια ημέρα να επισκεφτεί κάποιο μάθημα της τρίτης ή ακόμη και της πρώτης, αν νομίζει πως αυτό χρειάζεται περισσότερο. Τα παιδιά στη Φινλανδία αλλά και σε πολλές άλλες χώρες, που το εκπαιδευτικό τους σύστημα είναι ανάμεσα σε εκείνο των πρώτων πέντε στον κόσμο, όπως στην Ιαπωνία, Κορέα και Καναδά, όταν έχουν τεστ στα μαθηματικά, φυσική, χημεία, ακόμη και στη γλώσσα τους, επιτρέπεται να έχουν μαζί τους βοήθημα (βιβλίο με τους μαθηματικούς, φυσικούς, χημικούς τύπους και λεξικό γλώσσας). Οι παιδαγωγοί τους δεν έχουν κανένα λόγο να απαιτήσουν από τα παιδιά να μάθουν απ έξω πράγματα, που μετά από μερικές εβδομάδες δε θα θυμούνται. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να μάθουν τα παιδιά τους να σκέπτονται λογικά, με κριτική αναλυτική σκέψη, κατανοώντας περίπλοκα νοήματα και αλληλοσυσχετισμούς. Με λίγα λόγια, τους ενδιαφέρει να αγαπήσουν τα παιδιά τη μάθηση και το βιβλίο για να συνεχίσουν να μαθαίνουν μόνα τους. Με το ζόρι δε μαθαίνει κανείς. Με το ζόρι μπορείς μόνο να αποστηθίσεις ξένη γνώση, για λίγο καιρό.

Όταν το απόγευμα, μετά την ενισχυτική διδασκαλία, οι Φιλανδοί μαθητές πάνε στο σπίτι, αφήνουν τη σάκα με τα βιβλία στο σχολείο. Όλη η υπόλοιπη ημέρα τους ανήκει. Χαίρονται την παιδικότητά τους. Τεστ για το σπίτι απαγορεύονται. Η λέξη φροντιστήριο δεν υπάρχει ούτε στο λεξικό τους. Είναι πρώτα στην Ευρώπη στην ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων και τελευταία σε τηλεθέαση. Τα ελληνόπουλα τρέχουν από φροντιστήριο σε φροντιστήριο σαν κουρδιστά πορτοκάλια. Το μόνο που τους μένει μετά, είναι να καθίσουν εξαντλημένα μπροστά στην τηλεόραση μέχρι να τους πάρει ο ύπνος. Σε καμιά άλλη χώρα του κόσμου δε βλέπεις παιδιά με τσάντες να κυκλοφορούν μέχρι τα μεσάνυχτα τρέχοντας σαν τον Βέγγο να προλάβουν το επόμενο μάθημα αποστήθισης, προς μεγάλη ικανοποίηση των φροντιστηρίων. Είναι δυνατόν αυτά τα τραύματα της χαμένης παιδικότητας να μην έχουν βαθιές και μακροχρόνιες ψυχικές συνέπειες;

Τα περισσότερα ελληνόπουλα πάνε άκεφα σε άθλια δημόσια σχολεία, που μοιάζουν σαν γκαράζ αυτοκινήτων. Θα συναντήσουν δασκάλους, στην πλειονότητά τους σκυθρωπούς και δίχως όρεξη, που από τότε που τελείωσαν τις σπουδές τους δεν έχουν ανοίξει βιβλίο. Θα συναντήσουν δασκάλους, για τους οποίους η λέξη εξατομικευμένη προσέγγιση μαθητή με ιδιαίτερα προβλήματα, υπάρχει μόνο στα λεξικά. Θα πρέπει να αποστηθίσουν κακογραμμένα βιβλία πάνω στα οποία θα εξεταστούν. Όποιος έχει την καλύτερη μνήμη ή τις καλύτερες τεχνικές αποστήθισης, όχι απαραίτητα και το καλύτερο μυαλό, θα επιβραβευθεί. Οι κακοί μαθητές θα τιμωρηθούν και θα σπρωχθούν στη μαθησιακή άρνηση. Η μαθητική διαρροή στη χώρα μας, σε κάποιες περιοχές ξεπερνά το 30% , ενώ στη Φινλανδία είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Η απάντηση της υπουργού παιδείας τους είναι: «είμαστε μια μικρή χώρα και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ούτε έναν μαθητή».

Γιατί αλήθεια συμβαίνουν όλα αυτά τα τραγικά, στο σημαντικότερο τομέα μιας χώρας όπως είναι η παιδεία, από την οποία εξαρτώνται όλα τα άλλα; Γιατί βασανίζουμε δίχως λόγο ότι πολυτιμότερο έχουμε, τα παιδιά μας; Γιατί, ενώ πληρώνουμε τα περισσότερα λεφτά στον κόσμο για την παιδεία (στην παραπαιδεία των φροντιστηρίων), έχουμε μια τόσο άθλια δημόσια παιδεία; Την απάντηση μας την έδωσε πριν λίγες ημέρες ο κος Βουλγαράκης: «υπάρχουν βουλευτές που τα δίδακτρα που πληρώνουν για τα παιδιά τους στα ιδιωτικά σχολεία είναι περισσότερα από τα εισοδήματα που δηλώνουν στο πόθεν έσχες»!!!

Κυβερνώντες και εξουσιάζοντες, που στέλνουν τα παιδιά τους σε πανάκριβα ιδιωτικά σχολεία, δεν έχουν κανένα λόγο να δώσουν λεφτά στη δημόσια παιδεία, όπως δεν έχουν κανένα λόγο να δώσουν λεφτά για τη δημόσια υγεία αφού αν χρειαστεί, οι ίδιοι και τα παιδιά τους θα πάνε στο Memorial. Αυτή είναι η μοναδική εξήγηση και καμία άλλη για τα άθλια δημόσια σχολεία μας. Όλα τα άλλα είναι δικαιολογίες προς βλάκες! Στη Φινλανδία, ο γιος του πρωθυπουργού, του προέδρου της ΝΟΚΙΑ, του θυρωρού της πολυκατοικίας και του χασάπη της γειτονιάς πάνε στο ίδιο δημόσιο σχολείο. Γι αυτό και έχουν κάθε λόγο να δίνουν τα διπλάσια ακριβώς λεφτά από εμάς, γύρω στο 7% του ΑΕΠ, για την παιδεία τους. «Βάση της εκπαίδευσής μας είναι η ισότητα όλων στο σχολείο», λέει η υπουργός τους. Οι Φιλανδοί αγαπούν την πατρίδα τους, όχι ακροδεξιά και θεωρητικά σαν μια αφηρημένη ιδέα, αλλά σαν ζωντανό οργανισμό. Γι αυτούς πατρίδα είναι πάνω απ' όλα ο λαός τους, οι άνθρωποί τους, τα παιδιά τους.

22 εξομολογηθηκαν:

Darthiir the Abban είπε...

Καλά, τοότι ο ΟΟΣΑ, οργανισμός χωρίς καμία θεσμική και αξιολογική υπόσταση, λέει κάτι, δε μου κινεί το ενδιαφέρον.

Η φιλανδία βέβαια μου ο κινεί, αλλά τί να πεις, οι φιλανδοί είναι από τους βλάκες που έχουν ανθρωποκεντρικό σχεδιασμό στην κοινωνία τους και ακολουθούν διαφορετικές πολιτικές από τον υπόλοιπο κόσμο...

eryx-t είπε...

αχ... και διαβάζοντας να κλαίς... Ακομη κι αν είναι εντελώς ψέματα και φανταστικά αυτά για την Φινλαδία, είναι τόσο αληθινή η αθλιότητα σε μεγάλο μέρος της υπόλοιπης υφηλίου... Ειδικά για μας το μεγαλύτερο δυστύχημα είναι ότι έχουμε χάσει το τραίνο. Αυτά που δεν έγιναν πριν από 10-20-30 χρόνια δεν μπορούν να γίνουν πλέον (το ίδο ισχύει και για τον πολεοδομικό σχεδιασμό). Όσον αφορά στην παιδεία είναι η μεγέθυνση της κοινωνικής διαστρωμάτωσης που αποκλείει πλέον τέτοια όνειρα.

Andreas P. είπε...

Που να τα πεις και ποιος να τα καταλάβει; (‘Η να θέλει να τα καταλάβει).

orck είπε...

ποτε δεν ειναι αργα, μπορει καποια στιγμη να ξυπνησουμε (γιατι εμεις ευθυνομαστε για ολα αυτα ας μην γελιωμαστε)

zalmoxis είπε...

Κράτος με την ονομασία "Σκανδιβαλκανία" δεν γίνεται να υπάρξει, δι ό και η Ελλάς δεν πέπρωται να ζήσει και δεν θα ζήσει.

patsiouri είπε...

Eγώ κόντεψα να βάλω τα κλάματα όταν είχα ακούσει πως τα Φιλανδάκια διδάσκονται μαθήματα όπως η ιστορία, η γεωγραφία κτλ..με trivial!
Παίζουν τρίβιαλ στην τάξη...
Βάχ...
Μην ανησυχείς, το μόρφημα που ονομάζεται Ελλάδα δε θα υπάρχει για πολλά-πολλά χρόνια ακόμη...
Το 90/100 του πληθυσμού θα μοιράζει χαρτομάντηλα στα φανάρια της Ινδίας και στην Ελβετία θα κυκλοφορούν μερικές ελληνικές οικογένειες τα επίθετα των οποίων θα τελειώνουν ως επί το πλείστον σε -όπουλος...
Εκτός αν ντρέπονται και τα'χουν αλλάξει, αλλά μπά...

TeddyBoy είπε...

Για όλα αυτά που προανέφερες η Φινλανδία (μια χώρα με το μισό πληθυσμό απ' την Ελλάδα) έχει κατορθώσει να έχει μια ΝΟΚΙΑ, ενώ εμείς δεν είμαστε ικανοί να εξάγουμε ούτε ούτε καν τα πρωτογενή αγαθά που έχουμε σε αφθονία.
Ο τομέας της μεταποίησης δε είναι άγνωστη λέξη σ' εμάς.

Νίκος Κ. είπε...

τι να πεις..εξώφθαλμα πράγματα!καλή εβδομάδα!

Κοκό είπε...

Σήμερα σκεφτόμουν ότι η εικόνα των δρόμων στην Αθήνα το μεσημέρι μοιάζει με το εκπαιδευτικό μας σύστημα :(

VagSiok είπε...

Σωστά τα λές μα η ζωη εκει περα και γενικότερα στις σκανδιναβικές χώρες απέχει παρασάγγας απο το δικό μας στίλ.. οπότε λογική μου φαίνεται και η διαφορά μας στο εκπαιδευτικό συστημα..
Καλο σου απόγευμα

manetarius είπε...

Σκατά.. ίσως είναι το μόνο αλλά και το λιγότερο που μπορώ να πω για την ελληνική παιδεία.
Τα δικά μας σχολεία είναι σωφρονιστικά ιδρύματα και όχι εκπαιδευτικά. Σήμερα, όταν ακούω συνομήλικους μου να αναπολούν τα σχολικά τους χρόνια και να λένε οτι ευχαρίστως θα γύριζαν σ' αυτά, εγώ αναγουλιάζω και προτιμώ να δουλεύω σε ανθρακορυχείο παρά να επιστρέψω στις ελληνικές σχολικές αίθουσες! Με πιάνει τρόμος όταν σκέφτομαι πως κάποια στιγμή που θα κάνω παιδί θα πρέπει να περάσει αυτόν τον υποχρεωτικό εξευτελισμό της μάθησης.
Και πάλι ...σκατά!

exofthalmi είπε...

@Darth: τοτε γιατι δε μελετουμε αυτα τα ''ξενα'' συστηματα μπας και μπορεσουμε να βρουμε τιποτις καλο? λεμε τωρα....

@eryx-t: πιστευεις οτι το χασαμε το τραινο? το καταλαβαινω οταν αναφερομαστε στον πολεοδομικο σχεδιασμο, αλλα στην παιδεια??????

@andreas p: μιλουσα με 2 γνωστες μου που ειναι μητερες. Εβριζαν το συμπαν για τα κακα χάλια. Οταν τις ρωτησα γιατι το αποδεχομαστε, απαντησαν ''γιατι ετσι ειναι''...

@orck: εχεις τη ψηφο μου. Ευθυνομαστε, αλλα που να παρει...τιποτα ακομα...

@zalmoxis: τοτε να ετοιμασω βαλιτσες? ειμαστε στο τελικο σταδιο αποσυνθεσης?

@patsiouri: νομιζω οτι εισαι συννενοημενη με το zalmoxi. χμμμμμ....εχετε την ιδια σκεψη: αυτη του τελους.

@teddyboy: απολυτα σωστος. Επιπλεον, η παιδεια μας δε ΔΕΧΕΤΑΙ να συνεργαστει με αλλους τομεις, οπως π.χ. τον οικονομικο, γιατι αν το εκανε, τοτε θα ειχαμε αλλη μορφη και περιεχομενο διδασκαλιας και φυσικα αλλη μορφολογια εργατικου δυναμικου. Τοτε ομως θα ειχαμε - Ω, Θεοι!- δημιουργησει τις βασεις για να αποκτησουμε αλλη μορφη οικονομιας-φτου κακά- και ισως να μπορουσαμε να ΠΑΡΑΓΟΥΜΕ και τιποτα....α, παπαπαπα!!!

@νικος κ.: καλη σας εβδομαδα αγαπητε!

@ ο Eryx-t λιγο πιο πανω εκανε ηδη τον παραλληλισμο....

@vagsiok: ω, ναι! εχει διαφορα. Και ναι, ειναι θεμιτο να υπαρχει. Οχι ομως εις βαρος ΜΑΣ....

@manetarius: αρχιζω να πιστευω οτι εισαι η χαμενη διδυμη αδελφη μου...

zalmoxis είπε...

@ patsiouri

και είναι και δύσκολο να πας να ανοίξεις σουβλατζίδικο στην Καλκούτα με ντονέρια, 'ξοχικά και κοκορέtchα! Μεγάλα ποσοστά Ινδουιστών φυτοφάγοι (γιες! ...γεμίζουμε ταξί) ενώ οι μουσουλμάνοι έχουν τα κεμπάπια τους!
Φαστφουντάδικα με παρότες, ντάλ και μπιριάνια με "έθνικ" μεσογειακή εσάνς είναι η μπίζνα της επόμενης, άντε το αργότερο της μεθεπόμενης δεκαετίας.
Υ.Γ. Άρχισε να μαθαίνεις χίντι νωρίς, είναι πολύ δύσκολα, 50 γράμματα, εκατοντάδες δίφθογγοι, ρήματα με γένος, τί να σου λέω...


@ exofthalmί,

βαλίτσες; γρήγορα και μόνο τα απολύτως απαραίτητα:
Το λαπ τοπ, το κλουβί με το καναρίνι, το βιβιάριο καταθέσεων, το κασκώλ του Ολυμπιακού, λίγο χώμα από τον κήπο του εξοχικού στο Χαλκούτσι (να υπάρχει και λίγη πατρίδα) και δρόμο!

βιολιστης στη στεγη είπε...

Μην είσαι τόσο απαισιόδοξη. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι το καλύτερα ενδεδειγμένο για παραγωγή μελλοντικών κομπιναδόρων. Λίγο είναι;

exofthalmi είπε...

@zalmoxi: ειστε χορτοφαγος αγαπητε?!!! ειστε και Ολυμπιακος? (ωιμεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεε)

@βιολιστη: αυτο το τελευταιο να υποθεσω οτι αναγεται στον κλαδο των υπηρεσιων?????

Μιμης Ζερβος είπε...

ναι το ομολογώ μου λείψανε οι ψαλμοί σου..(κοκκινίζω)

Darthiir the Abban είπε...

Γιατί κατ' αρχάς πρέπει να τα μελετήσουμε και να τα προσαρμόσουμε στα μέτρα μας (οι αντιγραφές οποιουδήποτε συστήματος είναι πάντα χαζές) και κατά δευτερο λόγο... εμμ χμμμμ μήηηπως για να εφαρμόσουμε αυτού του τύπου τα συστήματα πρέπει να ξεκολλήσουμε από τα "θέσφατα" του φιλελευθερισμού και του καπιταλισμού και να εφαρμόσουμε πολιτικές με γνώμονα την κοινωνία και τον άνθρωπο;

Darthiir the Abban είπε...

Α και παρεμπιπτόντως, το εκπαιδευτικό σύστημα δεν θα διορθωθεί ποτέ αν μέχρι τα 5 οι γονείς δεν έχουν μάθει το παιδί τους να σκέφτεται με ορθό τρόπο, να ασχολείται με δημιουργικά πράγματα αντί των ντουβουντου, να σέβεται και να εκτιμάει την παιδεία. Αυτά δε μαθαίνονται αργότερα και σίγουρα όχι από το δάσκαλο και τα παιδάκια που μεγαλώνουν με νταντάδες αντί γονέων επί 24αώρου βάσεως είναι σχεδόν από χέρι χαμένα. Ακόμα και το τελειότερο σύστημα θα αποτύγχανε. Για να λέμε τα πράματα με τ' όνομά τους δηλαδή και να μην έχουμε τρελές αξιώσεις από την εκπαίδευση...

zalmoxis είπε...

Ωιμέ-ε;
Ωιμέ-ε;
Ωιμέ για το Ολυμπιακός, για το χορτοφάγος ή και για τα δύο;

Εσύ δηλαδή είσαι σαν να λέμε κάτι σε Παν...
Παν..
Παν..
Άσ'το, δεν μπορώ να το πώ, ξέχνα το!

exofthalmi είπε...

@μιμη: ελα τωρα....μη μου λες τετοια....θα ψαλλω 87 Αβε Μαρια μαζεμενα...

@darth: Συμφωνω καλε μου φιλε, οι γονεις πρεπει να διδαξουν και εκεινοι κατι στα σπορια τους. Αλιμονο ομως εαν δεν εχουμε απαιτησεις απο το οποιοδηποτε εκπαιδευτικο συστημα. Ειμαστε σ αυτη την κατασταση ΑΚΡΙΒΩΣ επειδη ΔΕΝ εχουμε απαιτησεις.

@zalmoxi: και γω χορτοφαγος ειμαι, αλλα εσυ αγαπητε ανηκεις στο λαο του Ολυ.... (ΘΟΥ ΚΥΡΙΕ)....τι να κανω? σε συμπαθω ομως παρολα τα κουσουρια σου...(χιχιχιχι).

Darthiir the Abban είπε...

Δεν είπα να μην έχουμε απαιτήσεις καλή μου, είπα να μην έχουμε τρελές απαιτήσεις που δεν είναι δυνατόν να ικανοποιηθούν - ειδικά όταν εμείς δε διδάξαμε στα βλαστάρια μας να είναι άνθρωποι...

(Αυτό με τη σοκολάτα να το πάρω ως παρενόχληση; :p)

exofthalmi είπε...

@darth: αυτο με τη σοκολατα ειναι κρυφος ποθος...και εχω και μια τεραααααστια λαχταρα τωρα για τσοκολατα....